Köpvillkor Rygården
Har du problem att genomföra Din order eller andra funderingar går det bra
att kontakta oss via mail
Vid telefon kontakt tar vi Ditt ärende direkt, i mån av tid, annars
tar vi Dina uppgifter och kontaktar Dig igen
Du kan även maila in Din order till order@ rygarden.se
Obs att vi inte kan använda vissa betalsätt när Du mailar/ringer in din order
Priser och betalning
Varje vara anges med pris inklusive moms. I kundvagnen kan man se det totala priset
inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning.
Betalningsvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt betalningssätt.
Fraktvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt fraktsätt.
Frakter
Vi skickar med DHL (paket) och med Posten (brev) 20 kr
DHL frakter är i 4 olika paket, 62kr, 75kr, 85kr, 99kr och 125kr - beroende på vad du beställer.
Det flesta av våra produkter är stora och skrymmande..
I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och
betalning.
Betalningsvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt betalningssätt.
Fraktvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt fraktsätt.
Du kan välja betalningsvillkor som ger Dig fri frakt, gäller dock inte hundmat.
Betalsätt
SveaWebPay Faktura
Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi AB.
För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer.
Förutsättning för att få handla mot faktura är, bland annat att :
Du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år.
Du får inte ha några betalningsanmärkningar.
Samtliga fakturor är av Rygården.se överlåtna till Svea Ekonomi AB.
Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar.
Vid betalning via faktura tas en fakturaavgift om 29 SEK inkl moms ut.
Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift.
Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad.
Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso
SveaWebPay Delbetala
Svea Ekonomi AB erbjuder er att, efter godkänd kreditprövning som sker efter ni fyllt i
personuppgifterna i kassan, teckna ett kontokreditavtal på de villkor som framgår av de
allmänna villkoren till bilagt kontoavtal.
Ett kontoavtal innebär att ni får en kredit som ni kan använda till inköp hos till Svea
anknutna leverantörer. För varje tillfälle ni betalar till Svea så kan ni disponera motsvarande
kreditutrymme som ni amorterar för andra inköp under den tid som kontokreditavtalet gäller.
Krediterbjudandet gäller det belopp som anges i kontoavtalet. Kredittiden väljer ni genom att kryssa
i det alternativ som passar er bäst. Ni åtar er att inom kredittiden återbetala hela krediten.
Det innebär att ni varje månad måste betala minst den summa som framgår av det val ni gjort.
Självklart kan ni betala mer eller betala hela krediten på en gång utan att detta kostar något extra.
Om ni vill utnyttja kontokrediten under kredittiden för andra köp kommer – för att krediten skall vara
slutbetald inom den avtalade kredittiden - den lägsta månadsbetalningen att höjas.
Desto kortare kvarvarande kredittid desto högre lägsta månadsbetalning.
Vill ni ha kvar samma lägsta månadsbetalning kan ni kontakta Svea på telefon 08 – 51493113 och
ansöka om förlängd kredittid. Av datatekniska skäl kommer Svea, om ni utnyttjar kontokrediten för
flera inköp att tills vidare fakturera er separat för de olika köpen.
Självklart slipper ni i så fall att betala för mer än en aviseringsavgift per månad.
Om ni inte särskilt meddelar Svea kommer Svea att för er räkning att betala era inköp hos Rygården.
Har Du några frågor så kan du ringa 08 – 51493113 för närmare information.
Exempel på effektiv ränta vid köp om 10,000 kr upplagt på 12 månader,
0 % ränta, 195 kr uppläggningsavgift och 29 kr aviavgift i enlighet med Konsumentverkets riktlinjer är 10,68 %.
Läs mer om allmänna villkoren på:
http://www.sveawebpay.se/kontovillkor
Kortbetalning
Du kan betala med alla svenska bankkort eller internationella kreditkort som är anslutna till
VISA eller MasterCard. Vi accepterar inte American Express eller Diners.
Rygården.se har inte åtkomst till ditt kortnummer.
Ditt kortnummer skickas krypterad direkt till vår betalväxelleverantör som i sin tur kontaktar
vår kortinlösenbank för betalningsgodkännande.
Följ stegen noggrant och klicka bara en gång när du ska godkänna köpet. Flera klick kan
medföra att ordersumman reserveras flera gånger. Oavsiktliga dubbelbetalningar makuleras
men summan kan ha reserverats flera gånger innan vi hinner makulera dubbelbetalningen.
Både vår kortinlösare samt vår kortinlösande bank är certifierade enligt internationella
kortutgivares säkerhetskrav (PCI) och Verified by Visa och MasterCard Secure Code.
Inga administrativa avgifter eller övriga avgifter tillkommer vid kortbetalning.
Vad är säkerhetskod (CVV2/CVC2)?
För att höja säkerheten uppmanas du som kund att ange de tre sista siffrorna som är tryckta
i signaturfältet på baksidan av kortet. CVV2 är VISAs benämning och CVC2 är MasterCards benämning.
Dessa koder kallas även för säkerhetskod eller säkerhetsnummer.
Koden skickas till kortutgivaren för kontroll och verifiering.
Var hittar jag säkerhetskoden på kortet?
Du finner säkerhetskoden som är de tre sista siffrorna i namnteckningsfältet på kortets baksida.
Varför måste säkerhetskod anges?
Säkerhetskoden används för att höja säkerheten i köpen. Dessa siffror är slumpmässigt framtagna av
kortutgivaren och får endast användas som verifikation vid Distanshandelsköp.
Kortbedrägeri
Alla försök till kortbedrägeri polisanmäls direkt.
Postförskott - Betala när du hämtar ut Ditt paket.
Vid orders tillkommer 52 kr vid uthämtandet.
Detta är inte vår avgift utan en avgift utlämnningsstället
och fraktbolaget tar för att hantera pengarna och betalningen.
Outhämtade paket debiteras 400 kr via faktura.
Förskottsbetalning via Bankgiro - Varuvärde över 1500 kr ger Fri frakt
Du betalar in summan via din internetbank, inga avgifter tillkommer.
Bankgiro nr står på orderbekräftelsen där även din order summa i kr inkl moms finns.
Vi bekräftar att dina pengar är mottagna och varan skickas därefter.
Större paket med DHL, mindre paket och orders under 1500 kr kan ibland skickas med Posten
Ångerrätt / Öppetköp i 30 dagar
Din ångerrätt (ångerfristen) gäller normalt under 14 dagar.
På Rygården.se gäller dock upp till 30 dagars öppetköp/retur rätt.
Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den.
Om avtalet gäller en specialtillverkad vara – eller en vara som fått en tydlig personlig prägel,
kan vi tyvärr INTE lämna 30 dagar utan endast lagstadgad ångerfrist.
Observera att då börjar ångerfristen löpa den dag vi lämnat information om bekräftad order / Orderbekräftelse
När du utnyttjat din ångerrätt:
Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den,
men naturligtvis försiktigt undersöka den, testa den, prova den.
Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten eller
möjligheten till återbetalning av det fulla varuvärdet
(dvs skadad / använd vara kan komma ersättas med lägre belopp)
Alla returnerade varor skall komma tillbaka i orginalförpackning, samt givetvis med alla medföljande
tillbehör och detaljer
I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig.
Kunduppgifter
Du ansvarar för att lämna riktiga kunduppgifter. Om du vill ha dina varor till en annan adress än vad
som står på ditt kvitto ska du klicka i separat leveransadress och fylla i den adress du vill ha leverans till.
Kontrollera noggrant att du har fyllt i rätt uppgifter. Det är särskilt viktigt när det gäller din e-postadress
eftersom din orderbekräftelse, leveransavisering och ditt kvitto samt eventuellt nyhetsbrev skickas dit.
Du kan alltid ändra dina kunduppgifter genom att logga in på ditt konto på rygarden.se och därefter
kan Du ändra Dina person uppgifter eller email / telefon. Dina personuppgifter är skyddade.
Orderbekräftelsen via e-post
Inom några minuter efter att du har bekräftat din beställning ska du få en orderbekräftelse till den e-post
du har angett till rygarden.se. Om du inte får orderbekräftelsen till din e-post, kontrollera då att du har
angivit rätt e-postadress samt att e-posten inte ligger i din spam-korg/virusfilter.
Om den e-postadress du har angivit är fel behöver du inte göra om din beställning, maila oss då istället
på order@rygarden.se och berätta vad du har beställt och när du lade din ursprungliga order.
Vänligen korrigera även dina kunduppgifter så att vi har rätt e-postadress till dig.
Personuppgifter
Rygården.se lagrar personuppgifter inklusive ditt personnummer i ett register för postorderhanteringen och
för att du ska kunna ta del av intressanta erbjudanden om du har valt det.
Du kan när som helst tacka nej till att få dessa erbjudanden. De uppgifter Rygården.se lagrar används för
internt bruk samt för att kunna fullgöra kundrelationer och lämna erbjudanden bland annat.
Om du godkänner köpvillkoren samtycker du till lagring av dina personuppgifter inklusive ditt personnummer.
Kundens samtycke enligt ovan kan när som helst återkallas genom kontakt med Rygården.se via order@ rygarden.se.
Efter påföljande uppsägning kommer behandlingen av aktuella uppgifter att upphöra samt all data och
information hänförlig till kunden kommer att raderas. Registret styrs av Personuppgiftslagen.
Cookies
Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en
webbplats meddelas om cookies används. När du besöker Rygården.se sparas cookies på din dator.
Syftet är att underlätta vid eventuella framtida köpa. Om du inte accepterar användning av cookies kan du ställa
in din webbläsare så att den automatiskt nekar cookies eller så att den informerar dig om en webbsida använder cookies.
Force Majeur
Händelse såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser
från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför Rygårdens.ses kontroll,
vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att Rygården.se befrias från sina
förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.
Leveranser
Leveranstiden anges i kundvagnen under respektive fraktsätt. Om en vara har avvikande leveranstid
står det angivet vid respektive vara. Skulle lagersaldo vara fel, eller varan utgått eller annat leveransproblem
finns meddelas Du om detta, snarast möjligt.
Varor som finns i lager skickas normalt inom en arbetsdag efter din beställning. Beställningsvaror skickas så
snart de har kommit oss tillhanda från leverantören.
Du får ett e-postmeddelande eller sms när din vara har kommit till närmaste utlämningsstället.
Ibland uppstår leveransförseningar utom vår kontroll. Det kan exempelvis ske då en leverantör inte kan fullfölja
sina leveransförpliktelser gentemot oss. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den
skada som förseningen åstadkommit. Vi meddelar dig emellertid givetvis om leveransen drar ut på tiden.
Ej uthämtade paket
Har du valt postförskott med DHL som fraktsätt finns dina varor kvar på utlämningstället under
fyra veckor. Ej hämtade varor returneras till oss. För alla paket som inte löses ut förbehåller vi oss
rätten att debitera dig kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift,
för närvarande 400:- som faktureras. Beställ inget som du inte tänker hämta ut.
Alla obetalda fakturor skickas till inkasso via SVEA
Garantier och service
Vi lämnar 1 års garanti på funktionsfel / tillverkningsfel.
Gäller dock ej på Demo/använda kameror, här gäller 3 månander.
Returer
Returer sker på din egen bekostnad utom om vi har packat fel. Returer ska skickas som brev eller paket,
inte mot postförskott. Vid byten betalar vi den nya frakten från oss till dig.
Returer utan att först kontakta oss vi telefon eller mail - tar vi inget ansvar för.
Kontakta ALLTID oss innan du skickar något i retur.
När du utnyttjat din ångerrätt ska du,
om det gäller en vara: sända eller lämna tillbaka den till oss på det sätt vi angett eller uppgivit för/till Dig.
Avvikande leverans sätt kan vi inte ta ansvar för.
Återbetalningsskyldighet:
Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan
(eller en lägre summa om varan är skadad, använd mer än rimligt, eller om det saknas något från orginal leveransen)
snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan i retur.
Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan.
Vi betalar alltid returkostnaden för att sända tillbaka så kallade ersättningsvaror(reklamationer, ofullständiga orders eller
felleveranser)
Se även konsumentverket distansavtalslagen & E-handel.
Rygården
Jur namn : Rygården Fredrik Persson
org nr 730721-3558
adress :
Rödde Farm, 27564 Blentarp